Ugrás a fő tartalomra

Csernobil - ahogy én látom

"Nagyon ijesztő történet, remélem, ilyen a valóságban nem történhet meg" - írta az HBO öt részes minisorozatának befejező epizódja után egy tini az egyik közösségi oldalon. Már én is, de legfőképpen ő az a generáció, aki már csak annyit tudhat, amit a szüleink, a tankönyvek és esetleg a National Geographic elmeséltek róla (már, akinek). Számunkra csak történelem, ahogy maga a Szovjetunió is. Mégis, nézve ezt az öt órás filmet olyan érzésem volt, mintha én is megéltem volna, annyi minden ismerős: a panellakások, a bútorok, az autók, megannyi apró részlet, és emiatt könnyebb kapcsolódni annak ellenére is, hogy mindez a születésem előtt történt. De nem ez az egyetlen pozitívuma a sorozatnak, ez csak külsőség, a sorozat erőssége és tanulsága egész másban rejlik.

Csernobilt bemutatni, mondhatni, nem egy nehéz feladat. Egy jól dokumentált, viszonylag friss történelmi esemény, az elmúlt néhány évtized alatt pedig a kirakós minden egyes darabja a helyére került, nincsenek megválaszolatlan kérdések vele kapcsolatban. Éppen ezért elég olcsó és lusta forgatókönyvírásnak tekinthetnénk, ha mindössze annyiról szólna - még ha a kivételesen korhűen, pontosan rekonstruálva is -, miért és hogyan történt, illetve milyen következményekkel járt ez a lakosságra nézve. Az nem volna magasművészet, erre bármelyik dokumentumfilmes képes, az alkotók ennél jóval többet akartak. Ha előítélettel ülünk neki, feltételezhetjük, hogy mivel amerikai-brit koprodukcióban készült, valószínűleg nyugati propagandafilmet kapunk arról, hogy látjátok, micsoda gáz volt a Szovjetunió, bezzeg mi. Lehet így is nézni, de akiben csak lenézés, felsőbbrendűség-tudat mozdul meg, az semmit sem értett meg belőle.

Bár a sorozat köré felhúzott reklámkampány valóban politizált is, nézőként nem tapasztalod ezt a hátsó szándékot az alkotók részéről, inkább az ellenkezőjét. A Csernobil emléket állít a kisember áldozatának, felelősségvállalásának és igazságérzetének, ami annyira létfontosságú, hogy enélkül mi ma talán nem is lennénk itt. Ahogy a történelem folyamán számtalanszor, úgy ebben a történetben is megmutatkozik, hogy mindig vannak olyan emberek, akik megteszik, amit kell, kerüljön akár az életükbe is. Lehet, hogy csak egyszerű emberek: tűzoltók, ápolók, munkások, bányászok, mégis azonnal értik és cselekednek, mert tudják, hogy muszáj. A hatalom nehezen bízik a kisemberben, úgy tekint rá, hogy akkor boldog, ha tudatlan, és egyébként gyáva szembenézni az igazsággal, ezért jobb, ha nem is tudja, neki is, de különösen az államnak. Meg hát amiről nem tud, arról a száját sem jártatja. Mindezek ellenére a történet folyamán szinte percről percre szembesülünk vele, hogy az ember felelős és önfeláldozó, ha tudja, mi a tét, nem fut el, hanem szembenéz vele, viszont amíg csak lehet, tudatlanságra ítélik, és csak akkor csepegtetnek némi információt, ha kényszerhelyzetben vannak. Néha már annyi is elég, hogy legalább nem hazudnak nekik, még ha az igazat nem is mondják el. Az sosem hangzik el, hogy meg fogsz betegedni, sőt talán hamar bele is halsz, mégis érti mindenki. Ezek a jelenetek talán a legsúlyosabbak a Csernobilban: a hatalom pénzjutalomról beszél az "extra munka" kapcsán, még az az ember is erre kényszerül, akiről tudod, hogy ő maga is vágyik az igazmondásra és szenved attól, hogy nem teheti meg, mert nem szabad. Ő az, akinek ki kell állnia ezek elé az emberek elé és hazudni nekik, elhallgatni a kockázatokat, halálosan megbetegíteni őket, ezt a terhet ő viseli a vállán, miközben még abban sem biztos, hogy egyáltalán szükséges lépésről van szó; ő maga csak számokkal, százalékokkal, lehetséges végkimenetelekkel dolgozik. Igen, Valerij Legaszovról beszélek (Jared Harris játékán keresztül), aki a radiokémia képviselője, nem pedig reaktorszakértő, ennek ellenére ő kapja meg a feladatot, hogy mérje fel, pontosan mekkora kár is keletkezett és mi vezethetett odáig, hogy az atomerőmű felrobbanjon. Társául kénytelen-kelletlen mellé szegődik az eleinte ignoráns és pöffeszkedő, később nagyon is kedvelhető bürokrata, Borisz Scserbina (Stellan Skarsgard alakítja), aki hegyeket mozgat meg a további katasztrófák elkerülése érdekében. Mindez, hamar egyértelművé válik, egyenlő számukra a halálos ítélettel, ám a történet egy pontján kiderül, hogy az, hogy még a saját életüket feláldozzák azért, hogy mások élhessenek, nem elég.

A széria megjelenít egy fehérorosz kutatót, bizonyos Uljana Homjukot (Emily Watson), egy teljesen fiktív karaktert, akinek történetbe vonásának szükségességét az alkotók azzal indokolták, hogy ő testesíti meg úgy általában azon tudósok sokaságát, akik együtt dolgoztak Legaszovval és Scserbinával, hiszen az ő szerepük voltaképpen kisebb volt annál, mint amekkorának a Csernobil ábrázolja: a valóságban nem ők ketten hozták a döntéseket, hanem egy jóval nagyobb, szakértőkből álló kör. Ez nekem eleinte abszolút nem volt szimpatikus húzás, az utolsó részre talán valamennyire megbékéltem vele, mert kezdett egyértelművé válni, hogy Homjuk mintha a főszereplők és az egész szovjet tudóstársadalom lelkiismeretét jelenítené meg. A mai filmgyártásban természetesen ez a személy egy nő.

A sorozat reklámplakátjain egyetlen kérdés olvasható: "Mi a hazugságok ára?", és nincs ember, aki abban ne értene egyet, hogy az igazság elhallgatása, a folyamatos félrebeszélés, felelősséghárítás, tagadás, a látszat fenntartására, az erő mutatására való mindenek feletti törekvése a Szovjetuniónak jóval több embert betegíthetett meg, mint azt egyáltalán fel bírnánk fogni. A mi szüleink, nagyszüleink is ott álltak május elsején a radioaktív esőben mit sem sejtve arról, mi hullhat rájuk, sosem tudjuk meg, hányan is haltak bele abba, hogy a szovjetek nem szerették hallani az igazságot. De a Csernobilnak nem az a célja, hogy a diktatúra gyengeségein hőbörögjünk. Mielőtt nekiláttam az ajánló megírásának, szétnéztem a közösségi oldalakon, és csodálkoztam a reakciókon. Az emberek többsége elgondolkodott. Egymás után tették fel a kérdést, hogy a világ, amelyben most élünk, különb nála? Ma kimondhatjuk az igazat? Biztos, hogy nem hazudnak nekünk? Eszembe jutott Fukushima. Rövid utánaolvasás után szembesültem azzal, hogy a japánok egy fokkal sem kezelték szebben a saját katasztrófájukat, mint annak idején a szovjetek. Ugyanúgy elhallgattak, ugyanúgy hazudtak, ugyanúgy csak hónapokkal, évekkel később derült ki, hogy micsoda pusztítást végzett, a csernobilivel megegyező mértékűt. Érdekében áll bárkinek felhívni arra széles tömegek figyelmét, micsoda veszélyeket rejt magában az atomenergia? Tuti, hogy hülyebiztos az összes atomreaktor az egész világon?

Az egyszerű ember nem csak erről kezdett el beszélni, hanem a globális felmelegedésről, légszennyezésről, az étellobbiról, a mindennap használatos vegyszerekről, kozmetikumokról, politikáról és még tudnám sorolni. Erős a gyanú, hogy sosem fognak nekünk igazat mondani arról, mennyire veszélyes az egészségünkre, jólétünkre bármi, amit eszünk, amit magunkra kenünk, amit használunk, ahogy élünk, ahogy döntünk naivan, mert abban nincs érdek. A különbség, hogy mások a módszerek, máshogy hazudnak, mi pedig elhisszük, hogy biztonságban vagyunk, mert az internet korában már nem lehet csak úgy titkolózni. Úgy érzem, az alkotók tudták ezt, újranézve az egyes epizódokat több párbeszédben felismerem ennek jeleit, és ez a Csernobil erőssége, amitől több és jobb, mint egy egyszerű történelmi dráma egy bizonyos korszakról, ami már mögöttünk van. Ez a történet kortalan, amire jó érzékkel, óvatosan hívja fel a néző figyelmét, nem lehet belekötni, mégis tömegek tették fel a kérdést, hogy a mi hazugságainknak vajon mi lesz az ára.

(Így, néhány nappal a sorozat befejezését követően arra szeretnék kérni benneteket, hogy ha kommentelnétek a posztot, gondoljatok azokra, akik még nem nézték végig a Csernobilt, csak tervezik, hogy belevágnak. Egy történelmi film kapcsán persze furcsa spoilerekről beszélni, de lehetnek olyan mozzanatok, események, amik nem mindenki számára ismertek, tehát nekik újak. Ne rontsuk el mások szórakozását azzal, hogy ezeket a fordulatokat lelőjük, úgyhogy jó megoldásnak tartom ennek elkerülésére, hogy aki ilyesmiről kíván megjegyzést tenni, az előtte csupa nagybetűvel írja ki, hogy "spoilerveszély", majd pár sorral alatta ossza meg velünk a gondolatait. Köszi a megértést!)

Megjegyzések

  1. Szia

    NAgyon jó gondolatok, amikett írtál. Több témakör van, amely érdemes lenne a további eszmecserére
    - a mai világ hazugságai, a klímaváltozás hatásainak elhallgatása, az atomerőművek üzemeletetése, azok kockázatai, etc

    Mégis, elsőként a film hitelessége, ami engem személy szerint nagyon megfogott.
    A hitelesség : a történetet feldolgozása, a karakterek, a környezet, az öltözék, a "kommunista nyelvezet", a gondolkodásmód bemutatása...annyira jól sikerült, hogy a nők megjelenésekor szinte éreztem a büdös "krásznájá moszkva " pacsuli szagát. Talán csak egyedül a kivillanó aranyfogak nem voltak: egyébként 10/10.

    Jómagam éltem ebben a korban, történetesen pont a "varsói szerződés" katonája voltam. Nálunk, Magyarországon is jelen volt a kommunista rendszer, igaz, kicsit enyhébb formában, de mégiscsak érezhetően.
    Ahhoz, hogy megértsük, mi volt ez, én azt szoktam mondani: a kommunizmus egy vallás volt., Térítő jellegű, agresszív, és veszélyes, de vallás, annak szinte minden kellékével. Volt Szent könyve , volt benne "pápa" , volt benne "kanonizáció", volta "zsinatok" volt benne reformáció és ellenreformáció, volt inkvizíció és voltak eretnekek.
    No és persze megvolt a maga vallási nyelvezete.

    Nekem még volt szerencsém anno az egykori Szovjetunióban is lennem - rokonoknál Kárpátalján, de mégiscsak a birodalom volt maga.
    A struktúrával, a rossz utakkal, a kongó üzletekkel, a "kvásszal" , a város szélén látható rádiózavaró berendezésekkel - hogy a gonosz imperialista propaganda ne juthasson el a szovjet emberek fülébe.

    Épp ezért ( is ) döbbenetes, ahogy pl. a film alkotói Moszkvát és a többi várost TÖKÉLETESEN tudták ábrázolni: a pöfögő Lada és Volga kocsikkal, a szegényes kioszkokkal, a málladozó falakkal.....perfekt volt.

    Folytatom majd....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Olvastalak, köszi, hogy írtál, csak várom a folytatását. :)

      Törlés
    2. Írtam valami folytatást is, az meg mintha eltűnt volna.
      No, mindenesre gratula a derék Stakka Bo-nak....

      Törlés
    3. Én nem töröltem, sem nyomát nem láttam a kommentnek, lehet, hogy nem küldte be.

      Törlés
  2. Láttam levéltárban eredeti dokumentumokat és hallottam szövegeket, ezért eddig próbáltam elkerülni, hogy megnézzem, mert nyilván kisebb hatással lesz rám, mint az operátorok eredeti hangja. Most viszont úgy látom, hogy mégis megérné, már csak az ábrázolás módja miatt is. Köszi a posztot, rádumáltál. :-)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Megasztár 1. rész

Mint azt tudjátok, főállásban csoportszexszel foglalkozom, 1:1 felállást jóval ritkábban vállalok el, egyszerűen, mert nem éri meg anyagilag. A kettecskén szex legtöbb esetben egy filler . Komolyabb munka előtt vagy után, esetleg két nagyobb akció között, ha épp már úgyis arra járok, ha épp úgyis hosszabb üresjárat lenne, ha épp többet fizet érte, mint indolt volna, vagy a csoportból valaki privátba akar menni... olyankor belefér. Átgondoltam, miféle felkéréseim is voltak az elmúlt időszakban, gondoljatok rá úgy, mint a Megasztár 1. részére, tudjátok, amikor némely versenyzőtől egyszerűen csak annyit kérdeznétek, hogy " de miért? " Az önjelölt pornósztárok Vannak ezek a fickók, akik gyűjtik a dugásaikról készült felvételeket, egy részük csak saját magának, a többiek pedig, feltételezem, meg is osztják ezeket az ismerőseikkel vagy beküldik pornóoldalaknak (pedig az tiltott), emiatt az egész csak arról szól, hogy ők a saját jövőbeli énjüknek próbáljanak megfelelni, an

Életjel

Gáz, hogy egy hónapja posztoltam utoljára, pedig azért zajlott az élet, csak hát a lustaság, nem a blogból élés, mint rosszabb helyeken... :) Ott tartottam legutóbb, hogy van ez az élményhajhászat projekt, amiről a német kolleginák csupa szépet és jót mondtak, hogy igen, van rá érdeklődés, izgalmas találják a vevők az ötleteket, sajátokat is hoznak. Pár hétig teszteltük, de már az első héten látszott, hogy ez egy működő dolog lehet, úgyhogy nekiálltunk mi is, hogy törvényes keretek között megvalósítsuk. És persze itt kezdődtek a problémák! Mert nem úgy van az, hogy csak kitalálod magadnak és csinálod, ahogy jónak látod, dehogy! Létre kell hoznod egy új céget, meg kell felelned különböző követelményeknek és előírásoknak, hiszen többek között utaztatsz, vendéglátózol, programszervező vagy, biztosítást kell kötnöd, felelősséget kell vállalj minden apróságért te magad. Még az sem mindegy, hány fokot fúj az autó klímája, amivel a vevőt elviszed a helyszínre, na itt kaptam agyfaszt, de

Pasiügy

Az egyik legzavaróbb dolog az emberekben, hogy amikor a barátomat említem, rögtön megjelenik előttük egy kép valami striciről. Vagy egy kidobóról. Vagy valami kokós bűnözőről. Igazából mindennek képzelik, ami rossz, mert mi más lehetne egy pasi, aki prostival jár? Az én párom messze áll ezektől a karakterektől, de az biztos, hogy egy egyedi és megismételhetetlen hópihe. Teljesen átlagos, kisvárosi családban nőtt fel, igazi nyárspolgárok a szülei, amivel ő nem tud azonosulni. Ő nem az a típusú ember, akinek egyébként nagyra törő vágyai volnának, nem akarta soha bejárni a fél világot, nem akart hihetetlen karriert befutni, nem akart kacsalábon forgó palotát és luxusautót, csak ösztönösen, hogy szeret élni és azt igyekszik megvalósítani. Ha munkáról van szó, ő az év dolgozója - szó szerint, egyszer tényleg megkapta a plecsnit. Az a fajta, aki sosem késik, aki mindig bevállalja a túlórát, aki utálja a lógósokat, a link alakokat, a hazugokat, a folyton kifogásokat keresőket, megveti ők

Ez húzós lesz (1. rész)

Nem, még mindig nem arról fogok írni, amit amúgy egyes emberek már találgattak, azaz hogy mi durvát is csináltam a múltbeli munkám során, ami után hosszú szabira mentem. Nem, nem, nem, azt lezártam, átrágtam, nem éri meg megosztani, bocs. Viszont hosszú poszt lesz és egész másról fog szólni, illetve úgy is fogalmazhatnék, hogy valami olyannak a kezdete, amiről inkább egy tök új blogot kellene nyitnom. Ez tervben is van, mert totál nem illik ennek a profiljába az egész, már ha van olyanja neki, amiben szintén nem vagyok biztos. Általában csak firkálgatok mindenféléről. :) Ezt még átgondolom. Amiről én úgy döntöttem, hogy írni fogok ezentúl (ide vagy máshova), az egy olyan probléma, sorsfordulat, ami még nekem is új. Relatíve. Fél éves körülbelül, már amióta ezzel foglalkozom aktívan. Kérem ezért azt, aki olvassa, hogy ne tekintsen úgy erre az irományra, mint valami tudományos beszámolóra, vagy egy mindenre választ adó posztra, mert én még nem vagyok ott. Összeszedem, amit t

Nem tudok kitörni

Ez az a mondat, amit már mindenki ezerszer hallott, dokukat is forgattak belőle, és engem személy szerint halálra idegesít. Miért? Mert kamu. Hagyjuk most az egyedi eseteket és a kényszerítetteket, akik a prostituáltak között egyébként is a kisebbség, valójában a kurvák 90%-a önkéntes. Boncolgathatjuk, mit jelent az önkéntesség, lehet, hogy van benne gazdasági kényszer, de ennyi erővel az utcaseprő és az árufeltöltő is megmentendő, az emberek többsége sosem lesz teljesen elégedett a munkájával vagy a társadalmi státuszával. A prosti legalább jól keres, igen, még a sarki is ahhoz képest, hogy saját erejéből mennyit kaparna össze a csavargyárban. A nem tudok kitörni a valóságban azt jelenti, hogy "nem igazán vagyok kibékülve a helyzetemmel, ciki ez a meló, de még nem ajánlottak olyat, ami miatt kiszállnék", vagy még ennyit sem. Elmesélek egy történetet, ami ismerősi körön belülről jön. Van egy német, barátnőfílinges prosti, aki EU-n kívüli országból származik, eredet