Ugrás a fő tartalomra

Madame X

Örülnünk kéne, hogy végre megjelent Madonna 14. stúdióalbuma, ami általában egy komoly popzenei esemény annak ellenére is, hogy a róluk származó dalok hosszú évek óta nem tudják megmászni a slágerlistákat. Maga a teljes mű kerek egészként továbbra is várt és kelendő.

Ami mindig erős és dicsérendő, az látványvilágba és a promócióba ölt eszméletlen energiája a művésznőnek. Pontosan tudja, milyen tulajdonságokkal akarja felruházni az alkotásait, egy komplett, vizuálisan is kielégítő korszakban gondolkozik, nem véletlenül baszta a Holdig az ideg annyira a múltkor, amikor egy izraeli hekker keresztül húzta a számításait és feltette jóval a megjelenése előtt az összes Rebel Heart c. lemez demóit és reklámfotóit a netre.

Ez alkalommal óvatosabb volt, így minden tervei szerint alakulhatott. Elsőként kaptunk néhány tökéletesen kivitelezett rövidfilmet a közösségi médiáján keresztül, melyekben felépítette az alteregóját.


"Madame X is a secret agent. Traveling around the world. Changing identities. Fighting for freedom. Bringing light to dark places. She is a dancer. A professor. A head of state. A housekeeper. An equestrian. A prisoner. A student. A mother. A child. A teacher. A nun. A singer. A saint. A whore. A spy in the house of love.
I am Madame X."


Abba most ne menjünk bele, hogy karakter által viselt (kalózokéra emlékeztető) szemfedő, rajta az óriási X-szel mennyire röhejes és szerintem kényelmetlen viselet lehet, mert nem ez a lényeg. Madonna nem csak egy újabb albumot rakott le elénk, hanem alkotott hozzá egy fiktív személyiséget, előadót, ami egyben magyarázza is, miért mixelt ennyi stílust egymásba a korongon. Korábbi interjúiból tudomást szerezhettünk már a tervéről, miszerint a portugál és afrikai dallamok fogják meghatározni új zenei korszakát, amiből én inkább csak annyit hallok, hogy oké, ráült a latin pop trendre, ami most nagyon pörög. Madonna megújulásának a titka, hogy minden nagylemezén kiszúrhatsz egy előzőtől eltérő zenei stílust, irányvonalat, pár példa: a Ray of Light minimáltechno, az American Life folktronica, a Confessions On A Dance Floor eurodance, a Rebel Heart house, erre pedig akkor azt mondhatjuk, hogy latin pop és trap keveréke. Ami persze nem igaz minden egyes zeneszámra az albumon, szerencsére nem távolodott el teljesen az dance-től, "nyomokban tartalmazza".

Én a power popot és az uptempo dance trackeket szeretem, de tudok élvezni egy jól összerakott, húzós bridge-dzsel vagy refrénnel rendelkező, elgondolkodtató elektro-balladát is (Joan of Arc says hi). Legyen jól felépítve, kövesse a dalírás alapszabályait: a refrén az első percben hangozzon el, épüljön fel a (modern) klasszikus módon: versszak, átvezetés, refrén, az utolsó (lehetőleg dupla) előtt egy kiállás (de ne rap, mint a Rebel Hearton!). A mostani popzenei trend nem nekem kedvez, a piacot a közepes tempójú, monoton hangzású számok uralják. A Madame X-en pörgős, táncparkettre hívó nótákat nem nagyon fogsz találni, a latin számok ahhoz nem elég slágeresek, a dalok többsége pedig inkább bizarr, túlgondolt, az az örömteli egyszerűség, ami sikerre vitte például a Confessionst, sehol sincs, ahogy a Ray of Light spirituális, önmarcangoló, kísérletező zsenialitása is a múlté. Néha meglep, de sajnos túl ritkán. Az ageismre panaszkodás és a politika nagyon nem kéne bele.

Mivel jót szeretnék neki, tisztelem a munkásságát, megpróbálom a Madame X erősségeit kiemelni. Még friss az élmény, és ez úgy szokott lenni, hogy vannak dalok, melyeknek "érniük" kell, úgyhogy a véleményem csak pillanatnyi, sokat fog még változni a jövőben.

A vizuált és a promóciót már említettem, az ügyes húzás volt. A Medellínt én rettenetesen gyengének éreztem és egyáltalán nem vagyok vele megelégedve, de csak emiatt nem merném kijelenteni, hogy az a dal egy szar, mert tudom, hogy én állok hadilábon a latin poppal. Viszont azon kaptam magam a megjelenését követően, hogy mindössze egy-két hallgatás után elkezdett belemászni a fejembe, dúdolgattam magamban a kocsiban, hogy "ven conmigo, let's take a trip", először nem is ismertem fel, honnan szedtem ezt a dallamot és szöveget, aztán lassan leesett. Ugyanígy a Crave-vel, ami elsőre szintén nem hagyott nyomot bennem, ám a "'cause you're the one I crave, my cravings get dangerous" kezdetű refrén betapadt. Viszont ez még kevés, mindenkivel megesik, hogy olyan szövegek, dallamok jutnak eszébe folyamatosan, amiktől inkább megszabadulni próbálna, szóval nem bók. (A Despacito volt számomra ilyen legutóbb, rühelltem, mégis állandóan szólt a fejemben.)

Keresem azokat a zenéket, amiket lelkesen újra és újra meghallgatnék, nem csak udvariasságból. A Madame X-en elsőre nem találtam ilyet, de erőltetem egy ideje, és alakulgat a dolog. Vicces, hogy épp az egyik bónusz track tetszett meg a legjobban, a Back That Up To The Beat, ami egyébként egy Rebel Heart-reject, még 2014-ben készült el a demója, ki is szivárgott annak idején. Végre egy uptempo, power pop, kellően agresszív, csak úgy dübörög a basszus! Igazi stíluskeverék: trap, eurodance, r&b. Szeretem az ilyesmit, ha érzéssel mixelik (köszi, Pharrell!). Táncolható, végre! A refrén repetitív, ami egy idegesítő trendje az elmúlt éveknek, de nagyon jó a zenei alap, úgyhogy nem arra kell koncentrálni. Miért nem tartalmazza ezt a számot az album standard változata? Érthetetlen.

A Batuka hasonló okokból tetszik, illetve kihallani belőle a portugál dallamokat, népzenei sajátosságokat, szóval erről beszélt annyit, ezt vette fel azzal a bizonyos énekkarral. Tetszetős. Viszont ebben is zavar a politizálás ("I was up all night, I said a little prayer, get that old man, put him in jail where he can't stop/hurt us"). Trump, értjük.

Az I Rise kellemesen dallamos elektronikus ballada, az egyszerűsége a nagyszerűsége, ahogy mondani szokás. Ha a szövegét is vizsgáljuk, hamar rájövünk, hogy a fegyverviselés szigorításáért áll ki a művésznő, a floridai Parkland középiskolájában történt lövöldözés inspirálta, mely 17 emberi életet követelt. A dalt az egyik túlélő, Emma Gonzalez szavai nyitják: "us kids don't know what we're talking about, that we're too young to understand how the government works, we call B.S."

A God Control viszont egyre jobban tetszik a furcsasága miatt, egy újabb kormánykritikus, fegyverellenes nótáról van szó ("get the kids ready, take them to school, everybody knows they don't have a chance to get a decent job, to have a normal life'). Lassan, drámaian, kóruskísérettel kezd, majd hirtelen pisztolydördüléseket hallhatsz, Madonna pedig arra figyelmeztet, hogy ébredj fel. Ezt követően egy óriási, a késő '70-es évek diszkójára emlékeztető buliba csap át, teljesen szürreális.

Erről beszéltem, mikor azt kritizáltam, hogy végigpolitizálja az album felét, én nem szeretem az ilyesmit. A felsoroltakon kívül a Dark Ballet például feminista, a Killers Who Are Partyingban pedig a kisebbségek mellett áll ki.
Sajnos, jó ideje a popsztárok úgy érzik, hogy folyton kampányolniuk kell valami mellett vagy ellen, Madonna és a nagy szája pedig nem lehet kivétel, sosem volt, csak korábbi korszakaiban ezt ennél jóval visszafogottabban csinálta. Igen, szerintem még az American Life idején is, amikor rühellte Busht és tiltakozott az iraki háború ellen.  Nem angol anyanyelvűként könnyebb dolgom van, hiszen ha akarom, nem figyelek a szövegre, nem fordítom le magamban, ki tudom zárni.

Egyelőre nehéz volna állást foglalnom arról, jó album-e a Madame X. Az MDNA-nél biztosan, de az nem eredmény. Mindenképpen merésznek tartom, aztán hogy kiállja-e az idő próbáját, arról nem vagyok meggyőződve. Rajongóként örülök annak, hogy még ha nehezen is, de végül találtam olyan számokat az albumon, amiket legalább már tízszer meghallgattam. Ez kéne legyen a cél, nem hogy meggyőzzön arról, hogy Trump tényleg egy geci.

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Megasztár 1. rész

Mint azt tudjátok, főállásban csoportszexszel foglalkozom, 1:1 felállást jóval ritkábban vállalok el, egyszerűen, mert nem éri meg anyagilag. A kettecskén szex legtöbb esetben egy filler . Komolyabb munka előtt vagy után, esetleg két nagyobb akció között, ha épp már úgyis arra járok, ha épp úgyis hosszabb üresjárat lenne, ha épp többet fizet érte, mint indolt volna, vagy a csoportból valaki privátba akar menni... olyankor belefér. Átgondoltam, miféle felkéréseim is voltak az elmúlt időszakban, gondoljatok rá úgy, mint a Megasztár 1. részére, tudjátok, amikor némely versenyzőtől egyszerűen csak annyit kérdeznétek, hogy " de miért? " Az önjelölt pornósztárok Vannak ezek a fickók, akik gyűjtik a dugásaikról készült felvételeket, egy részük csak saját magának, a többiek pedig, feltételezem, meg is osztják ezeket az ismerőseikkel vagy beküldik pornóoldalaknak (pedig az tiltott), emiatt az egész csak arról szól, hogy ők a saját jövőbeli énjüknek próbáljanak megfelelni, an

Életjel

Gáz, hogy egy hónapja posztoltam utoljára, pedig azért zajlott az élet, csak hát a lustaság, nem a blogból élés, mint rosszabb helyeken... :) Ott tartottam legutóbb, hogy van ez az élményhajhászat projekt, amiről a német kolleginák csupa szépet és jót mondtak, hogy igen, van rá érdeklődés, izgalmas találják a vevők az ötleteket, sajátokat is hoznak. Pár hétig teszteltük, de már az első héten látszott, hogy ez egy működő dolog lehet, úgyhogy nekiálltunk mi is, hogy törvényes keretek között megvalósítsuk. És persze itt kezdődtek a problémák! Mert nem úgy van az, hogy csak kitalálod magadnak és csinálod, ahogy jónak látod, dehogy! Létre kell hoznod egy új céget, meg kell felelned különböző követelményeknek és előírásoknak, hiszen többek között utaztatsz, vendéglátózol, programszervező vagy, biztosítást kell kötnöd, felelősséget kell vállalj minden apróságért te magad. Még az sem mindegy, hány fokot fúj az autó klímája, amivel a vevőt elviszed a helyszínre, na itt kaptam agyfaszt, de

Pasiügy

Az egyik legzavaróbb dolog az emberekben, hogy amikor a barátomat említem, rögtön megjelenik előttük egy kép valami striciről. Vagy egy kidobóról. Vagy valami kokós bűnözőről. Igazából mindennek képzelik, ami rossz, mert mi más lehetne egy pasi, aki prostival jár? Az én párom messze áll ezektől a karakterektől, de az biztos, hogy egy egyedi és megismételhetetlen hópihe. Teljesen átlagos, kisvárosi családban nőtt fel, igazi nyárspolgárok a szülei, amivel ő nem tud azonosulni. Ő nem az a típusú ember, akinek egyébként nagyra törő vágyai volnának, nem akarta soha bejárni a fél világot, nem akart hihetetlen karriert befutni, nem akart kacsalábon forgó palotát és luxusautót, csak ösztönösen, hogy szeret élni és azt igyekszik megvalósítani. Ha munkáról van szó, ő az év dolgozója - szó szerint, egyszer tényleg megkapta a plecsnit. Az a fajta, aki sosem késik, aki mindig bevállalja a túlórát, aki utálja a lógósokat, a link alakokat, a hazugokat, a folyton kifogásokat keresőket, megveti ők

Ez húzós lesz (1. rész)

Nem, még mindig nem arról fogok írni, amit amúgy egyes emberek már találgattak, azaz hogy mi durvát is csináltam a múltbeli munkám során, ami után hosszú szabira mentem. Nem, nem, nem, azt lezártam, átrágtam, nem éri meg megosztani, bocs. Viszont hosszú poszt lesz és egész másról fog szólni, illetve úgy is fogalmazhatnék, hogy valami olyannak a kezdete, amiről inkább egy tök új blogot kellene nyitnom. Ez tervben is van, mert totál nem illik ennek a profiljába az egész, már ha van olyanja neki, amiben szintén nem vagyok biztos. Általában csak firkálgatok mindenféléről. :) Ezt még átgondolom. Amiről én úgy döntöttem, hogy írni fogok ezentúl (ide vagy máshova), az egy olyan probléma, sorsfordulat, ami még nekem is új. Relatíve. Fél éves körülbelül, már amióta ezzel foglalkozom aktívan. Kérem ezért azt, aki olvassa, hogy ne tekintsen úgy erre az irományra, mint valami tudományos beszámolóra, vagy egy mindenre választ adó posztra, mert én még nem vagyok ott. Összeszedem, amit t

Nem tudok kitörni

Ez az a mondat, amit már mindenki ezerszer hallott, dokukat is forgattak belőle, és engem személy szerint halálra idegesít. Miért? Mert kamu. Hagyjuk most az egyedi eseteket és a kényszerítetteket, akik a prostituáltak között egyébként is a kisebbség, valójában a kurvák 90%-a önkéntes. Boncolgathatjuk, mit jelent az önkéntesség, lehet, hogy van benne gazdasági kényszer, de ennyi erővel az utcaseprő és az árufeltöltő is megmentendő, az emberek többsége sosem lesz teljesen elégedett a munkájával vagy a társadalmi státuszával. A prosti legalább jól keres, igen, még a sarki is ahhoz képest, hogy saját erejéből mennyit kaparna össze a csavargyárban. A nem tudok kitörni a valóságban azt jelenti, hogy "nem igazán vagyok kibékülve a helyzetemmel, ciki ez a meló, de még nem ajánlottak olyat, ami miatt kiszállnék", vagy még ennyit sem. Elmesélek egy történetet, ami ismerősi körön belülről jön. Van egy német, barátnőfílinges prosti, aki EU-n kívüli országból származik, eredet